ELKÖLTÖZTÜNK!

Ha továbbra is követni szeretnéd, mi történik a francia politikában, és tudni szeretnéd, mi folyik a francia társadalomban, akkor Francia Politika-blog új címén találod az újdonságokat.

P.S.: Minden funkció marad, Facebookkal lehet kommentelni, klassz az RSS-feed és megmarad a Trollketrec is:). Érkeznek viszont podcastok, és több interjú, vita- és vendégcikk, mint eddig.

Francia politika

Elemzések, vélemények a francia politika aktuális eseményeiről.

sooseszterpolitologus.jpg


A szerző, Soós Eszter Petronella francia kérdésekkel foglalkozó politológus.

Közösség és friss hírek

M(édia)egjelenések

A francia miniszterelnök ismét felszólalt az antiszemitizmus ellen, (Tev.hu, 2015. szeptember 7.)

A Thalys-támadás mint illusztráció, (Tev.hu, 2015. augusztus 24.)

Hogyan lehetsz Te is De Gaulle? Tanácsok ambiciózus politikusoknak és miniszterelnököknek (Élet és Irodalom, 2015. augusztus 14.)

Ónody-Molnár Dóra: A terror hatására nyugaton visszaszorult az antiszemitizmus. Keleten a helyzet változatlan, (Zsido.com, 2015. július 17.)

Kérésre kijelölt vasárnapok, (Hvg.hu, 2015. június 23.)

Esti gyors 18:24-től (Klubrádió, 2025. május 21.)

Szőnyi Szilárd: A liberalizmus ásta meg Európa sírját? Itt a magyar liberálisok válasza, (Valasz.hu, 2015. május 21.)

Charlie, a liberálisok és a civilizációk összecsa18pása
(Dinamo Műhely, 2014. május 14.)

Lakner Dávid: Megfélemlítik az embereket – Houellebecq a kerekasztalon, (MagyarNarancs.hu, 2015. április 23.)

Iván András: Közeleg az iszlám hatalomátvétel Európában?, (Index.hu, 2015. április 23.)

Republikon Intézet: Iszlám és Európa: Behódolás?, (Republikon.hu, 2015. április 23.)

Rajcsányi Gellért: Az iszlám és Európa: megbukott-e a multikulturalizmus?, (Mandinder, 2015. április 23.)

Dési András: Marion Le Pen köztársasági frontja, (Népszabadság, 2015. április 15.)

Reggeli gyors - 09:00-tól (Klubrádió, 2015. április 13.)

Esti Gyors - 18:24-től (Klubrádió, 2015. március 30.)

« Hagyományőrzők és kései utódok: kortárs gaulle-ista pártok, szervezetek és a kutatás helyei ». Kommentár, 2014/5-6., pp. 134-146.

A francia antiszemitizmus nyomában: vallási feszültségek korába lépve?, (Tev.hu, 2015. március 18.)

A "szélsőjobbos francia munkás": mítosz és valóság, (Dinamó Műhely, 2015. március 16.)

A jó példa: a francia egyéni vállalkozói rendszer, (Ado.hu, 2015. február 3.)

180 perc - 06:32-től (Kossuth Rádió, 2015. január 14.)

Borbás Barna: Párizsi terrortámadás: biztonságban vagyunk? (Heti Válasz Online, 2015. január 9.)

Kovács András: Terror Franciaországban. 2017-ben érhet révbe a szélsőjobboldal (Origo.hu, 2015. január 9.)

A Front National mítosza és valósága. "Az FN erősödése rendszerválsággal fenyegethet." (Mos Maiorum Blog, 2015. január 8.)

« Félelem a dominó-elvtől? A gender-ellenes európai mobilizáció jelensége. Francia esettanulmány és magyar kilátások ». Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat, 2014/2, pp. 106-124. (A cikk társszerzője: Kováts Eszter.)

El a kezekkel a kurvámtól? Francia baloldali belviták a prostitúcióról (Élet és Irodalom, 2014. november 14., LVIII/46.)

Egyéni és közérdek a kortárs Franciaországban: az állami szerepvállalás és az adózás problematikája
. (Műhelytitkok. ELTE Eötvös József Collegium, Budapest, 2014., 79-93. o)

Két év Hollande-iában. Esszék François Hollande Franciaországáról. Europa Varietas Könyvek, 2014.

Tóth Katalin: Szex, hazugság, állóképek - a FES genderideológia-vitája (Nokert.hu, 2014. július 3.)

Szilvay Gergely: Gender-ellenesség: az „egyház és a stadion” szövetsége? (Mandiner.hu, 2014. június 23.)

Csendes-Erdei Emese: Homoszexualitás a Bibliában - genderviták tudományos és egyházi fronton (Magyarnarancs.hu, 2014. június 21.)

Sarkozy ante portas? (Élet és Irodalom, 2014. április 18., LVIII/16.)

A köztársaság-fogalom értelmezésének szintjei Franciaországban (Politikatudományi Szemle, 2013/2., 51-69. o.)

Választójogi barkácsolások Párizsiasan (Élet és Irodalom, 2013. május 24., LVII/21.)

Charles de Gaulle és a karizma mindennapivá válása (Politikatudományi tanulmányok. ELTE Állam- és Jogtudományi Kar Doktori Iskoláinak III. Konferenciája, 2012)

A rendszerváltás mint francia szokás
(Politikatudomány Szemle, 2012/1., 155-162. o.)

Erősségek és gyengeségek - Miért nem dőlt még el a francia elnökválasztás?
(Élet és Irodalom, 2011. november 18., LV/46.)

Rajongótábor

"Ki az a Sós Eszter? Az FN elnöke vagy miért autentikus?"

"Ja, látom, valami sándorklárás feminista genderszörnyeteg."

"Török Gábor színvonal.."

"Nekem ilyen balos ultra polkorrekt tyúkok ne pofázzanak."

"Tipikusan magyar liberális blog."

Twitter

Együttműködő partner

euvien.jpg

Utolsó kommentek

Címkék

1789 (1) 1968 (1) 2007 (5) 2011 (1) 2012 (19) 2013 (7) 2014 (6) 2015 (2) 2017 (23) accor (1) adó (2) adóemelés (8) adózás (23) alkotmány; (5) alkotmánytanács (7) angela merkel (2) antiszemitizmus (2) árak (1) arcelormittal (2) átláthatóság (2) aubry (6) ayrault (13) balladur (1) baloldal baloldala (17) barroso (1) bayrou (2) bevándorlás (10) bíróság (1) bizottság (2) biztonság (3) BNP (1) borloo (4) botrány (3) bulvár (7) cahuzac (6) cambadélis (1) cassez (1) CDG (19) cdg (3) chirac (5) cohabitation (1) copé (21) Copé (1) dati (2) delanoe (1) depardieu (5) désir (3) dsk (2) dupont-aignan (1) eelv (7) egyház (1) elnökválasztás (14) előválasztás (6) élysée (5) eu (16) euró (3) europai bizottsag (2) eva joly (3) fabius (1) FDI (1) fillon (17) finanszírozás (5) fn (24) francia (11) franciaország (2) frankofónia (7) French-bashing (1) Garadnai Zoltán (1) gazdaság (14) gdf suez (1) gender (2) giscard (2) goodyear (2) görög (1) gyurcsány (1) háború (1) halal (2) helyesírás (2) hidalgo (2) hogy volt (2) hollande (65) Hollande (3) houellebecq (1) imázs (6) iszlám (11) jacques chirac (3) jelentés (1) jelölt (11) jospin (3) julie gayet (1) juppé (5) kampány (20) katolikus (2) kezdet (2) költségvetés (13) kommunikáció (4) kongresszus (1) könyv (2) kormány (21) korrupció (12) köztársaság (8) közvélemény (14) kultúra (6) laikus állam (1) le monde (1) le pen (6) liliane bettencourt (2) magyarország (6) magyar intézet (1) mali (1) marine le pen (17) medef (1) média (2) melegházasság (13) mélenchon (2) merénylet (6) merkel (3) metró (1) miniszterelnök (6) mitterrand (7) montebourg (7) muzulmánok (3) napirend (4) németország (6) nemzetgyűlés (14) nemzetközi (6) nemzetkozi (1) névjegyzék (1) NKM (2) nők (6) Normandia (1) nutella (1) obama (2) orbán viktor (9) örmény népirtás (1) összeesküvés elmélet (2) paritás (1) párizs (7) pártrendszer (2) peillon (1) polgármester (5) politikai (1) politikusi (1) pompidou (3) program (3) prostitúció (2) protekcionizmus (2) ps (23) putyin (1) radikálisok (2) raffarin (1) reding (2) referendum (1) rendszerváltás; (1) republikánusok (1) romák (2) royal (6) rpr (3) sapin (2) Sarkozy (1) sarkozy (54) schmitt pál (1) segolene royal (2) sport (1) szakszervezetek (5) szenátus (5) szezon (2) szólásszabadság (1) sztrájk (1) terrorizmus (5) titan (2) tobin adó (1) törökország (1) törvény (2) toulouse (4) trierweiler (5) tüntetés (8) Türke András (1) udi (2) ügyek (1) ump (40) usa (3) választás (24) választójog (5) valls (12) valóságértelmezés (4) válság (7) vendégbejegyzés (1) vigipirate (4) villepin (3) Címkefelhő

Elérte a magyar fertőzés Párizst, mert a francia kormány is "tiszteletet" követel Brüsszeltől, miközben világossá teszi, hogy 2015-ben nem kívánja betartani az uniós költségvetési szabályokat, és ami még ennél is fontosabb, az erre vonatkozó korábbi francia vállalásokat sem. Milyen érvek húzódhatnak meg a francia kormány húzása mögött? Akármilyen furcsa, érvet sokat lehet felhozni a döntés mellett, ellenérvet annál kevesebbet.

1. Franciaország költségvetése a kolosszális adósságállomány, a magas munkanélküliség, a növekedés hiánya ellenére alacsony áron kölcsönöz pénzt a piacról. Vagyis semmiféle piaci nyomás nem létezik arra nézve, hogy Franciaország szedje össze magát. Ez kormányzati oldalról értelmezhető úgy, hogy nem kell siettetni a reformokat, mert úgysem büntet az elmaradásukért a piac (igaz, lassan azért alakulnak az erre mutató jelek is, a S&P éppen most vágta vissza a francia adósbesorolás kilátását negatívra). A piaci hitelességet mindenesetre az biztos nem táplálja, ha Franciaország a saját vállalásait nem tartja be, illetve ha demonstrálja, hogy nem is akarja betartani őket.

2. Bár Brüsszel keménykedhet a költségvetési terv miatt, a kormány joggal gondolhatja, nem valószínű, hogy a pénzügyminiszterek engednék, hogy Franciaországot szankciók sújtsák. A büntetés összege elég magas lenne, ha nem is annyi, mint a pluszban elvárt megtakarítás, ami 8 milliárd euró - egy olyan pillanatban, amikor Németország és az eurozóna kollektív lassulása a legnagyobb európai félelem, vélhetően kevesen akarnak erre még "rásegíteni" uniós eszközökkel is. Franciaország elvégre nagy ország, vagyis számít, hogy növekszik-e, és ha igen, akkor mennyit.

3. Úgy tűnik, hogy már a költségvetési tervezetben szereplő 21 milliárdos megtakarítás is kiveri a biztosítékot egyes szocialista képviselőknél. Ebből az következik, hogy nincs meg a tiszta, csont nélküli többség a költségvetés elfogadtatásához, sőt, egy miniszter szerint még az is lehetséges, hogy a költségvetés elfogadtatása csak a bizalmi kérdés felvetésével lehetséges. Vagyis a brüsszeli keménykedés rendezheti a kormány nemzetgyűlési bajait is, hiszen demonstrálni lehet, hogy ebben a vitában nem a kormány a "rossz fiú".

4. A költségvetési terv értelmezhető úgy, mint valamiféle koherens folytatása a költségvetési paktum és a német ihletettségű megszorítási politika ellen kampányoló Hollande-ígéreteknek (ezeknek az ígéreteknek a megvalósítása finoman fogalmazva is sikertelen volt eleddig).

5. Időt is kell, kellene nyerni, a kormány és a köztársasági elnök között ugyanis van egy kis feszültség: a kormány gyorsabban szeretne reformálni, mint az elnök, és ez a vita időnként nyilvánosságra is kerül.

6. Végezetül, a francia polgárok jó része bizalmatlan az Európai Unióval szemben. 52% mondja azt például, hogy Franciaországnak nem jó az, hogy az unióhoz tatozik. Magyarul a csörtét értelmezhetjük úgy is, mint egy gesztust a bal- és a jobboldal azon szavazóinak, akik EU-ellenesek, és a francia gazdasági problémák forrását Európában, és nem Franciaországban látják.

7. Nyilván lesz valamiféle megegyezés Brüsszel is Párizs között, hiszen egyik fél sem akar arcvesztés nélkül kijönni a vitából (a Bizottságnak keménynek kell lennie, mert különben mi értelme van a szabályoknak, Párizs viszont demonstrálni akarja hazafelé, hogy elért valamit a "csúnya eurokratákkal" szemben). A végén, kis túlzással, mindenki jól jár.

A forgatókönyvet mi, magyarok, elég jól ismerjük.

A francia kormány döntése nem arról szól, hogy maga az uniós szabályrendszer jó-e, mint szakpolitika. A francia kormány azt mérlegelte, hogy belpolitikai értelemben segít-e neki, ha kicsit szembemegy Brüsszellel. Úgy tűnik, hogy a nemzetgyűlési többség stabilizálása és egy kis baloldali erődemonstráció szempontjából kifejezetten előnyös a Brüsszellel való "szabadságharc". A magyar példából tudjuk, hogy a támadások és szankciók gyakran maguk is erősítik a kormányzati retorika hitelességét egyes választói csoportok előtt. Erre a francia kormány is számíthat. Ráadásul a francia esetben - egyelőre legalábbis - piaci szankcióktól sem kell tartani.

(Párt)politikai értelemben tehát kicsi a csörte kockázata. Nem véletlenül vállalta be a Valls-kabinet.

Címkék: eu kormány költségvetés ps nemzetgyűlés

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://franciapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr76794371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása